Devedesetih godina prošlog veka, kada je bio možda najteži period u našoj skorijoj istoriji bar što se tiče ekonomske situacije (sankcije, blokade, hiperinflacija, embargo na skoro svu robu), morao sam da osmislim razne načine kako bih trgovačko preduzeće „Processor Commerce”, čiji sam vlasnik bio, uspeo da zadržim na pobedničkom tronu.
Negde oko 1993. kreirao sam slogan koji je godinama kasnije, pa čak i danas kod mnogih ljudi, ostao duboko urezan u sećanje:
„Pozovite SMESTA – 655 DVESTA”
To je bilo neopisivo ludilo kako po pitanju broja poziva na taj telefon, tako i po količini i raznovrsnosti robe koju smo prodavali u našoj prodavnici koja se nalazila na Beogradskom sajmu u Hali 11.
Pored mnogih inovativnosti koje sam primenjivao (među prvima smo počeli da prodajemo robu na 6 ili 12 mesečnih rata čekovima građana, širok asortiman, vrlo povoljne cene, izuzetno čisto i uredno, lepo složeno, ljubaznost prodavaca na najvišem nivou, usluga besplatnog razvoza, obuke, sjajan marketing…) morao sam, pored svega toga, i da se dovijam raznim metodama koje nisu bile zabeležene u marketing i ostalim udžbenicima tog doba.
Petnaestak godina kasnije kada me je jedna novinarka na nekom skupu zamolila da joj u kratkim crtama iznesem nekoliko tih „trgovačkih forica” iz tog perioda ja sam joj onako u hodu „održao kratak kurs”:
Lekcija 1. Prodavao sam tehniku… stavim popust 15% slabo ide. Onda ulubim rukom sa strane uređaj, napišem popust zbog oštećenja 15% i ide kao alva.
Lekcija 2. Na uređaje koje niko nije kupovao napišem: prodato, rezervisano ili kaparisano…i odmah svi traže isti takav. Cena nije važna.
Lekcija 3. Na uređaj koji dugo nije prodat napišem: „Uzorak. Nije za prodaju!“ i odmah svi baš taj hoće…onda zovem magacin kao preko veze…
Lekcija 4. Sa uređaja koji se slabo prodaje skinem cenu (paziti na inspekciju) i odmah se svi raspituju za isti. Onda kreće obrada i priča…
Lekcija 5. Kupci su mi uvek tražili novo. OK, ako već nemam stalno nove modele, svakodnevno sam premeštao istu robu po izlogu i radnji… i eto novog.
Lekcija 6. Na svim televizorima u prodavnici namestim isti program, to lepo izgleda, ali samo na modelu koji se najslabije prodaje pustim fudbal.
Lekcija 7. Ako baš nemam uređaj koji mi kupac traži isti odmah nabavljam i donosim mu ga kući, puštam u rad a kasnije ga obavezno pozovem da čujem da li je zadovoljan.
Lekcija 9. Uvek sam vodio računa da u radnji imam pođednako interesantne robe i za muškarce i za žene. U suprotnom kupovina kraće traje.
Lekcija 10. Preduzetnik mora da bude ljubazan i vrlo, vrlo pažljiv, te zato, ako ste uočili da u ovom nizu nedostaje lekcija broj 8 onda ste prava osoba za biznis.