U svom naučnom delu „Vavilonski toranj moderne tehnike”, genijalni Milutin Milanković, putem matematičke računice, građevinske statike i fizike, dokazuje da najviša moguća građevina, koju će čovečanstvo eventualno sagraditi, neće moći da bude viša od 20.250 metara.
Milankovićeva teorijska znanja, ali i praktična rešenja, posebno u oblasti armiranobetonskih konstrukcija ostala su uzidana u akvedukt za hidrocentrale u Sebešu, Erdelju, Semeringu, Pitenu, mostove u Kranju, Banhildi i Išli, beogradsku kanalizaciju, Krupovu fabriku metala u Berdorfu itd.
O vrednosti pronalsaka „Sistem Milanković – Krojc“ (tavanica od armiranog betona), sa kojim se proslavio širom Austrougarske, govori i podatak da je zgrada Tehničke velike škole u Beču (gde je Milanković diplomirao i doktorirao), renovirana oko 1908. godine baš po tom sistemu.
Aneksiona kriza, hajka protiv Srba u Austrougarskoj, ali i poziv Mihaila Petrovića – Mike Alasa i Jovana Cvijića, 1909. godine, bili su od presudnog značaja da se Milutin Milanković vrati u Srbiju i postane profesor Univerziteta u Beogradu, na katedri primenjene matematike Filozofskog fakulteta.
Milanković nastavlja da projektuje i gradi, a sve paralelno sa naučnim radom. Osmišljava tipsku konstrukciju armiranobetonskih mostova (raspon 30 m) i čak 19 takvih, 1912. godine, postavlja duž trase pruge Niš – Knjaževac. Svakodnevno je na gradilištu, nadgleda mešanje i nabijanje betona.
Sa krajnjom pažnjom je birao saradnike na gradilištima, gde je kao šef tehničkog odeljenja zapošljavao nove inženjere, i nikada nije tražio da vidi njihove univerzitetske diplome, ili ocene – kvalitet, znanje i umeće novozaposlenih je procenjivao na osnovu praktičnog rada.
Nakon Prvog svetskog rata angažuje ga Komanda vazduhoplovstva za odgovorne ekspertske zadatke na građevinskim objektima za potrebe vojske, odnosno na projektovanju i nadzoru izgradnje aerodromskih hangara u Zemunu, Mostaru, Skoplju, Kraljevu, Pančevu, Sarajevu, Novom Sadu i Beogradu.
#NestvarnoAstvarno